חודשו העבודות להזזת מחסום ולאג'ה – עיריית ירושלים ממשיכה לעשות מה שבא לה

אתר העבודות למחסום החדש בין ירושלים לולאג'ה

בשבוע שעבר חידשה עיריית ירושלים את העבודות להעתקת מחסום ולאג'ה. העבודות אינן תואמות את התרשימים שעל פיהם התקבל האישור להקמת המחסום החדש. עד כה גרמו העבודות להריסה של טראסה עתיקה אחת ועוד היד נטויה. למרות שפנינו אליה, רשות הטבע והגנים מאפשרת את ההמשך ההרס בגן הלאומי. נעשתה גם פניה לוועדה המחוזית שאישרה בזמנו את ההיתר על פי מי מידע שכיום מסתבר כמוטעה. בינתיים העבודות ממשיכות – בהשתלטות על אדמות פלסטיניות לא מקפידים על זוטות של שמירה על הטבע או היתרי בניה.

עדכון (31 בדצמבר): בעקבות המידע שלנו עמותת עיר עמים פנתה לוועדה המחוזית לתכנון ובניה. היועצת המשפטית של הוועדה הורתה לעצור את העבודות. זה אינו סוף פסוק אולם לעת עתה הקמת המחסום נעצרה.

בפברואר השנה החלה עיריית ירושלים בעבודות להעברת המחסום בכביש שבין העיר לולאג'ה למיקום חדש. העתקת המחסום שהוצגה כצורך בטחוני,  נחשפה במהירות כהשתלטות על האדמות החקלאיות של ולאג'ה ומעיין עין ח'ניה . זאת כדי להפכן לגן לאומי נחל רפאים בו ישראלים יעשו פיקניקים בטראסות של חקלאי הכפר.

על העבודות שהתנהלו ללא היתר ובניגוד לצו של בית משפט פיקח באופן אישי מנכ"ל העירייה אמנון מרחב . בכל זאת, השילוב בין ההתנגדות בשטח, פעילות משפטית וחוסר המקצועיות של עיריית ירושלים הביאו לעצירת העבודות למשך תשעה חודשים.

מנכ"ל עיריית ירושלים אמנון מרחב (באפוד כתום) מפקח על העבודות עם תחילתן בפברואר השנה.

בשבוע שעבר – ימים ספורים אחרי שמשה לאון נכנס ללשכת ראש העירייה – חודשו העבודות. מתברר שגם תחת ראש העירייה החדש העירייה עושה מה שהיא רוצה: העבודות אינן מתבצעות בהתאם למה שהעירייה הציגה לוועדה שאישרה את הקמת המחסום החדש. הן גם אינן תואמות את מה שנאמר בידי המדינה לבית המשפט בעתירה של הכפר נגד הזזת המחסום:

מפה של אזור ולאג'ה (להגדלה ליחצו על המפה). בירוק – אדמות ולאג'ה שהוגדרו כגן לאומי. מדרום להן נמצא הכפר עצמו כשבינו לבינן גדר ההפרדה. הסימון האדום בצד המזרחי (צד ימין של המפה) היא המיקום הנוכחי של המחסום על הכביש בין ירושלים לכפר. הסימון הצהוב במערב (צד שמאל של המפה) היא המקום אליו מעבירים את המחסום. כך תיסגר סופית האפשרות של כלי רכב פלסטינים להגיע לשטח שיהפוך לאתר פיקניקים בו יבלו ישראלים. לעיריית ירושלים אושר היתר להקמת המחסום באופן שהכביש יורחב מעט צפונה. אולם כעת העבודות מתבצעות על מנת להרחיב אותו דרומה אל "הגן הלאומי".

  • הקמת גדר בניגוד למותר בתכנית המתאר – מתברר שהאזור שמסביב למחסום יוקף בגדר בגובה של 2.5 מטרים. הגדר לא תהיה צמודה לכביש אלא תקיף בערך דונם של שטח טבעי  (מדובר בהערכה בלבד שכן איננו יודעים בצורה מדויקת את גודלו של השטח). שטח שעיריית ירושלים עצמה הגדירה כגן לאומי. הגדר הזו לא הוזכרה כלל בדיונים שבהם התכנית הוצגה לצורך קבלת ההיתר. לצורך קבלת ההיתר העירייה נדרשה לקיים תסקיר השפעה על הסביבה. מכיוון שמדובר בגן לאומי גם חוות הדעת של רשות הטבע והגנים היא משמעותית. הן התסקיר והן רט"ג קבעו שהקמת המחסום כרוכה בפגיעה סבירה בערכי טבע. אבל כמובן, השמטת המידע על הגדר המתוכננת מרוקנת מתוכן את הבדיקות הסביבתיות הללו.
    הקמת הגדר לאורך עשרות מטרים בתוך שטח הגן הלאומי תגרום נזק לטראסות ושאר ערכי טבע שהגן הלאומי אמור להגן עליהם. אלא שיותר מכך: תכנית המתאר המאושרת בשטח אוסרת במפורש על הקמה של גדרות בשטח הגן הלאומי. כלומר, אם הקמת הגדר היתה כלולה בבקשה להיתר למחסום, הוא בוודאי לא היה מאושר: מבחינת חוק התכנון והבניה אי אפשר לאשר היתר שמנוגד למה שתכנית המתאר קובעת.
  • הרחבת הכביש כך שיהרסו טראסות עתיקות – הבדל משמעותי נוסף נוגע להרחבת הכביש באזור המחסום. התרשימים שהעירייה הכינה בבקשה להיתר הבניה ביקשו להוסיף נתיב נוסף בצידו הצפוני הכביש. אולם כעת הכוונה היא להוסיף את הנתיב בצד הדרומי.
    בעוד שמצפון מדובר בשטח ריק הרי שבצמוד לכביש מדרום ישנן טראסות עתיקות. משמעות הרחבת הכביש היא הריסתן. ואכן, אחת הטראסות כבר נהרסה בשבוע האחרון. שוב: בדיוק בשביל למנוע פגיעות כאלו נדרש תסקיר סביבתי ואישור של רשות הטבע והגנים שכאמור כלל לא התירו את העבודות שמתבצעות כעת.
  • שינוי מסלול הכביש עלול ליצור בעיית בטיחות – להרחבת הכביש בצד אחר מכפי שתוכנן יש משמעות נוספת: המיקום החדש למחסום נמצא בקצה של ירידה ארוכה ותלולה. מבחינת בטיחות הנסיעה בכביש מדובר במיקום בעייתי מאוד וזו היתה גם הסיבה להתנגדות של תושבי ההתנחלות הר גילה (שמרבים לנסוע בכביש) למיקום החדש. העירייה הצליחה להביא חוות דעת של מומחה בטיחות שביטלה את ההתנגדות הזו. אלא שהשינוי במקום שבו מרחיבים את הכביש משנה כמובן את זוויות הנסיעה בכביש ופוער חור גדול בחוות הדעת הזו.

הטראסה בפברואר השנה

הטראסה בשבוע שעבר אחרי שהדחפורים חפרו בה במשך כמה שעות

זה מה שהדחפורים השאירו מהטראסה

צילום מקרוב – מה שנשאר מהטראסה העתיקה זה גל אבנים

מיד כשחודשו העבודות פנינו לרשות הטבע והגנים. אבל רט"ג איפשרה לעבודות להמשיך ולא מנעה את ההרס שראיתם בתמונות שלמעלה. נזכיר שלפני חצי שנה, ממש ליד המקום בו מתרחשות העבודות על המחסום, פקח של רט"ג זימן חקלאי מולאג'ה לחקירה במשטרה בתואנה של פגיעה בגן הלאומי: העמדה של דחליל וארבע טראסות אבן (ללא מלט או יסודות) לצורך מחסה מגשם. זו כמובן לא התנהגות יוצאת דופן של רשות הטבע והגנים ששוב ושוב מסייעת להשתלטות על קרקעות פלסטיניות באמתלה של שמורות טבע וגנים לאומיים.

לפני כמה ימים נשלחה תלונה אל הועדה המחוזית שאישרה בזמנו את היתר הבניה. האם יו"ר הועדה והיועצת המשפטית שלה יעצרו את עיריית ירושלים או ימצאו דרך כלשהי להכשיר את מה שהיא עושה? ימים יגידו.
עדכון (31 בדצמבר): היועצת המשפטית של הוועדה המחוזית הורתה על עצירת העבודות. זה אינו סוף הסיפור אולם לעת עתה הקמת המחסום החדש נעצרה.

וחשוב שלא נתבלבל. ההרס שגורמות העבודות על המחסום הוא זעיר בהשוואה למשמעות של הקמתו במיקום החדש. גם אם הוא היה נבנה שם בלי לעקור פרח אחד או להזיז אבן, הזזת המחסום נועדה למנוע מתושבי ולאג'ה – ופלסטינים בכלל – להגיע למעיין עין ח'ניה ול- 1,200 דונם של אדמות חקלאיות פרטיות. זה הפשע הגדול שמתרחש כאן. החריגה מההיתר והפגיעה במה שרשויות המדינה החליטו לכנות גן לאומי רק חושפת עד כמה רשויות המדינה הן חסרות מעצורים בכל הנוגע לנישול פלסטינים והשתלטות על אדמותיהם.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s